Egzamin ósmoklasisty - język polski. Repetytorium - 2023

79 Henryk Sienkiewicz, Quo vadis – – XI Oszalały z bólu i wściekłości Winicjusz zbiera grupę nie‑ wolników i wyrusza na poszukiwania. Odwiedza Akte. Wra‑ ca o świcie, zmęczony i z pustymi rękami. Jego rozpacz po‑ tęgują słowa Akte: Człowieku zapalczywy i ślepy! Ona cię kochała. Jednocześnie ulgę przynosi mu pewność, że to nie Neron porwał dziewczynę. Niepokój natomiast wzbudza fakt, iż córeczka cezara zachorowała – Poppea może oskar‑ żyć Ligię o czary. Wiadomo też, że to nie Aulusowie dokona‑ li porwania, ponieważ szukają jej dyskretnie od rana. Wini‑ cjusz zaczyna gubić się w domysłach. Nie podejrzewa nawet istnienia chrześcijan. – – XII Petroniusz, pragnąc pocieszyć siostrzeńca, darowuje mu piękną niewolnicę – Eunice. Winicjusz nie chce przyjąć pre‑ zentu, a niewolnica wykazuje się niezwykłą odwagą – bła‑ ga, by pozwolono jej zostać. Arbiter elegantiarum przypusz‑ cza, iż za uporem kobiety kryje się jakaś historia miłosna, lecz nie wie, że to on jest obiektem uczuć pięknej Greczynki. Eunice zostaje skazana tylko na chłostę i z wdzięczności za pozostawienie jej u Petroniusza obiecuje sprowadzić czło‑ wieka, który odszuka Ligię. – – XIII Na scenę wkracza Chilon Chilonides, oszust, rzezimie‑ szek i filozof w jednej osobie. Za odpowiednią opłatą podej- muje się odszukać Ligię. Wypytuje o nią Winicjusza i dowia‑ duje się, że Ligia narysowała na piasku rybę. Pojęcia nie ma, co to znaczy, ale sakiewka ze złotem dodaje mu sił i sprytu. – – XIV Z dworu cezara przychodzą złe wieści, maleńka córka Nerona zmarła. Poppea oskarża Petroniusza (sprowadził Li‑ gię do pałacu) i Ligię o czary. Nad głową dziewczyny wisi śmiertelne niebezpieczeństwo. Co prawda Petroniusz prze‑ konuje cezara, że czary nie mogą szkodzić bogom, a dziecko z pewnością było boginią, ale nie zmniejsza to nienawiści, jaką Poppea darzy Ligię. Za namową arbitra elegantiarum Neron z dworemwyjeżdża z Rzymu dla odpoczynku i ukoje‑ nia bólu po śmierci córki. W domu Winicjusza pojawia się Chilon, przynosząc sen‑ sacyjną wiadomość: Ligia jest chrześcijanką, współwyznaw‑ cy pomogli jej w ucieczce. – – XV Petroniusz wyjeżdża z Neronem do Ancjum. Wymienia‑ ją listy z Winicjuszem. Starszy z patrycjuszy donosi o życiu dworu; młodszy – o postępach w poszukiwaniach ukocha‑ nej i o planowanej wyprawie do miejsca, gdzie chrześcijanie zbierają się na wspólną modlitwę. – – XVI Obracając się wśród chrześcijan, Chilon spotyka lekarza Glaukusa, którego wydał kiedyś rozbójnikom i pozostawił umierającego bez pomocy. Teraz drży ze strachu o własną skórę i postanawia wynająć mordercę, który zabije leka- rza. Bierze na ten cel od Winicjusza 1000 sestercji. Ponadto przynosi wiadomość, że do Rzymu ma przybyć uczeń Chry‑ stusa – Piotr. Wszyscy chrześcijanie zbiorą się, aby go po‑ słuchać. Przypuszczalnie będzie wśród nich Ligia. – – XVII Chilon, szukając odpowiednio silnego i głupiego czło‑ wieka, aby polecić mu zamordowanie lekarza, przypadkowo trafia na Ursusa (po chrzcie świętym – Urbana) i wmawia mu, że Glaukus jest zdrajcą. Zabijając go, Ursus ocali resz‑ tę wyznawców Chrystusa i zapewni sobie wieczną nagrodę w niebie. On – Chilon – bierze ten grzech na swoje sumienie. – – XVIII Petroniusz pisze z Baje. Donosi o życiu dworu i stara się ostudzić miłosne zapały Winicjusza. – – XIX Wreszcie Chilon przynosi pewną wiadomość o Ligii. Dzi‑ siejszej nocy w Ostrianum będzie wraz z braćmi słuchała nauk Apostoła. Winicjusz natychmiast planuje porwanie. Wynajmuje najsilniejszego z gladiatorów – Krotona, by po‑ konał Ursusa, i niecierpliwie czeka nocy. – – XX Nadeszła upragniona noc. Na spotkanie z uczniem Chry‑ stusa, Piotrem, ciągną tłumy chrześcijan. Wśród nich są także Winicjusz, Chilon i Kroton. Święty Piotr przemawia, opowiadając słuchającym o zasadach życia, jakich powin- ni przestrzegać (czystość, skromność, ubóstwo, uczciwość, prawdomówność, wzajemny szacunek, posłuszeństwo przełożonym i władzom) i przypomina, że nagrodą za prze- strzeganie tych reguł nie jest żadna korzyść ziemska, lecz życie wieczne w Królestwie Bożym, w wiecznym weselu i radości. Mówi też o przykazaniu miłości bliźniego i o tym, że Bóg sam jest miłością i kocha wszystkich ludzi, także po‑ gan, wrogów i osoby źle postępujące, więc miłość bliźniego jest najważniejszym przykazaniem chrześcijanina i najwyż‑ szym dowodem wiary i miłości do Boga. Na końcu opowia‑ da o dniach ukrzyżowania i zmartwychwstania Chrystusa, w których uczestniczył i był świadkiem wydarzeń. Winicjusz ze zdumieniem i niecierpliwością słucha słów Apostoła, nauka chrześcijańska wydaje mu się absurdalna i sprzeczna ze wszystkim, co znał dotychczas, ale jednocze- śnie czuje, że jest w niej coś, co go przyciąga i otwiera moż- liwości zupełnie nowego życia. Cały czas rozgląda się za Ligią. Wreszcie dostrzega ją w tłumie. Rozumie jednak, że żyjąc zgodnie z nauką chrześcijan, Ligia nigdy dobrowolnie nie zostanie jego nałożnicą, że ta nauka jest powodem prze‑ paści między nim i dziewczyną. Mimo to postanawia wpro‑ wadzić swój pomysł w czyn. – – XXI Po zebraniu Winicjusz z towarzyszami śledzi Ligię i Ur‑ susa. Dzięki temu znajdują dom, w którym mieszka dziew‑ czyna. Winicjusz i Kroton wchodzą do środka, by dokonać porwania, Chilon roztropnie chowa się za rogiem najbliższej uliczki w oczekiwaniu na rozwój wypadków. – – XXII Wypadki następują teraz błyskawicznie. Ursus odwraca się u progu domu i dostrzega dwóch mężczyzn, Kroton ata‑ kuje Ursusa, Winicjusz wpada do mieszkania i porywa Ligię, wybiega z nią w ramionach, na podwórku drogę zastępu‑ je mu ligijski olbrzym, który zdążył już skręcić kark Kroto‑ nowi. Teraz Ursus atakuje Winicjusza, słychać jeszcze krzyk

RkJQdWJsaXNoZXIy NzE1NzM2