Vademecum matura - historia
KULTURY PRZEDHELLEŃSKIE 35 swego syna Minotaura); cywilizację kreteńską nazywa się minojską, a lud Krety – Mi‑ nojczykami • największy ośrodek władzy – Knossos, gdzie znajdował się pałac władcy; pałac był centrum życia politycznego, gospodarczego i kulturalnego • ludność trudniła się rolnictwem, rzemiosłem, handlem. Utrzymywano kontakty han‑ dlowe z mieszkańcami wysp na Morzu Egejskim, na Bliskim Wschodzie, na Sycylii i w Egipcie; największy rozkwit to I połowa II tysiąclecia – okres pałacowy (budowano pałace mające po kilka kondygnacji, wyposażone w toalety i łazienki, bieżącą wodę i piękne malowidła, największy w Knossos – kompleks, gdzie była rezydencja władcy, warsztaty rzemieślnicze i magazyny, w których przechowywano daniny składane przez ludność) • ludność posługiwała się nieznanym nam językiem i pismem tzw. linearnym typu A , które zostało częściowo odczytane – znane są dźwięki reprezentujące dane symbole • religia miała charakter politeistyczny. Wiele mitów zostało przejętych przez Greków • kultura upadła w wyniku nieznanego nam bliżej kataklizmu ok. 1450 r. p.n.e. C YW I L I Z A C J A MY K E Ń S KA • rozwijała się między XVI a XI w. p.n.e.; jej twórcami było plemię Greków zwane Achajami • nazwa pochodzi od potężnej warowni w Mykenach na Peloponezie. Jej władcy dominowali w tym okresie nad dużą częścią Grecji • informacje dostępne są z wykopalisk archeolo‑ gicznych – groby szybowe, gdzie składano ciała zmarłych z ekwipunkiem (znalezione przedmioty świadczą o zamożności oraz związkach z kulturą minojską), groby kopułowe to następny okres dzie‑ jów tej kultury (monumentalne budowle, zawartość świadczy o wzroście zamożności elit) • ośrodki kultury: Mykeny, Teby, Ateny, Korynt • rozwój rzemiosła (produkty z brązu, drewna, kości słoniowej), tkactwo, ceramika, malarstwo, rzeźba i złotnictwo • posługiwano się tzw. pismem linearnym typu B , zo‑ stało odczytane w 1953 roku przez Michaela Ventrisa i Johna Chadwicka • cywilizacja upadła prawdopodobnie w wyniku najazdu ludów z północy • pozostałości kultury: – mity greckie – tzw. Brama Lwów w Mykenach (najstarsza rzeźba monumentalna w Europie) – tzw. Skarbiec Atreusza – opisany przez Juliusza Słowackiego jako grobowiec Agamem‑ nona, miał 14 metrów wysokości. Nie ma pewności, kto został w nim pochowany, ale sądząc z bogatego wyposażenia, była to ważna postać ówczesnego świata – złote maski odnalezione w grobach, oddające wiernie rysy zmarłych, to pierwsze reali‑ styczne podobizny Europejczyków Brama Lwów w Mykenach
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzE1NzM2