W obecnych czasach większość dzieci uczęszcza do przedszkoli oraz na różne zajęcia dodatkowe. Rodzice bardziej niż dawniej skupiają się na rozwoju dziecka, ale jednocześnie często brakuje im czasu, by wspierać dzieci w nabywaniu nowych umiejętności. Trzeba też pamiętać, że każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie i to, że jedno zna litery już jako dwulatek, a inne jako sześciolatek, później może nie mieć większego znaczenia.
Czy już jest gotowe?
Należy zapewnić dzieciom odpowiednie warunki do rozwoju, ale też podążać za ich tempem; nie narzucać, ale wspierać. Przychodzi jednak czas, kiedy dziecko dorasta, a przed nim szkoła. Czy wtedy też należy odpuścić? Tutaj sytuacja ma się już trochę inaczej. Trzeba sprawdzić, czy dziecko posiada podstawowe umiejętności szkolne i na jakim poziomie. Zwykle taką analizę przeprowadzają nauczyciele z przedszkola. Oceniają umiejętności dzieci w zerówce w październiku, wskazują na silne i słabe strony, co jest sygnałem dla rodzica, nad czym powinien z dzieckiem bardziej popracować. Później, zwykle w okolicach kwietnia, wykonywana jest kolejna analiza. Dzięki niej wiemy, co się poprawiło, a co dalej wymaga szlifowania. Przedszkole zobowiązane jest do przygotowania informacji o gotowości szkolnej do 30 kwietnia. Niektóre szkoły o nią proszą, inne nie – ale na pewno jest ona cennym źródłem wiedzy dla rodzica.
Czym w takim razie jest gotowość szkolna? To poziom rozwoju dziecka w wielu różnych sferach (fizycznej, poznawczej, społecznej i emocjonalnej), który pozwala na uczestnictwo w regularnym, zorganizowanym nauczaniu, czyli w szkole. Ocenie podlegają m.in.:
- rozwój fizyczny, czyli motoryka duża (skakanie, bieganie, równowaga, rzucanie, chwytanie) oraz motoryka mała (posługiwanie sie kredką, nożyczkami, operowanie drobnymi przedmiotami);
- rozwój poznawczy, czyli rozumienie poleceń przekazywanych przez nauczyciela, klasyfikowanie, znajomość zasad i reguł oraz umiejętne ich łączenie, wiedza o swoim otoczeniu i świecie, umiejętność zadawania pytań i udzielania odpowiedzi, definiowanie pojęć, rozróżnianie znaków, dostrzeganie różnic między obrazkami, zapamiętywanie różnych elementów, odtwarzanie z pamięci, przerysowywanie, dzielenie wyrazów na głoski i sylaby, wyszukiwanie rymów, przeliczanie;
- rozwój społeczno-emocjonalny, czyli zdolność do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów z rówieśnikami, umiejętność rozwiązywania konfliktów, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, stosowanie się do zasad, panowanie nad emocjami, umiejętność pracy w zespole, nazywanie emocji.
Sześciolatek w szkole?
Obowiązek szkolny w Polsce dotyczy dzieci siedmioletnich i starszych. A co z sześciolatkami? Czy mogą one wcześniej rozpocząć naukę w szkole? Istnieje taka możliwość, ale rodzic do 30 września musi złożyć wniosek o wydanie opinii o gotowości szkolnej (dotyczy to tylko dzieci, które miałyby rozpocząć naukę w szkole jako sześciolatki, gdyż wtedy przedszkole nie ma obowiązku wystawiania takiej oceny). Co w sytuacji, gdy przegapimy termin lub decyzję o wcześniejszym posłaniu dziecka do szkoły podejmiemy po tym terminie? Nic straconego! Wtedy możemy zwrócić się o diagnozę gotowości szkolnej do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Mogą to zrobić również rodzice dzieci starszych, którzy nie zgadzają się z opinią wydaną przez nauczyciela. Podsumowując: dziecko sześcioletnie może rozpocząć naukę w szkole na wniosek rodzica, jeśli spełnia jeden z dwóch warunków:
- korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej
lub
- posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną założoną zgodnie z art. 168 ustawy Prawo oświatowe oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych (art. 36 ust. 1 ust. 2 Prawa oświatowego).
Wsparcie przed pierwszym dzwonkiem
W procesie przejścia dziecka z przedszkola do szkoły bardzo ważna jest rola rodzica, który powinien wspierać dziecko, wytłumaczyć mu, jakie zmiany je czekają, jak wygląda dzień w szkole, jakie problemy mogą się pojawić. Tutaj z pomocą przychodzi nowa książka Wydawnictwa GREG „Idę do szkoły”. Jest to zbiór trzydziestu krótkich opowiadań o szkolnym życiu, ułożonych w porządku chronologicznym – od pierwszego dnia w szkole do zakończenia roku szkolnego.
Teksty w prosty, zrozumiały sposób opisują szkolne życie: wydarzenia, uroczystości, problemy, smutki i radości. Przeczytamy m.in. o pierwszym dniu w szkole, ślubowaniu, wyborach do samorządu klasowego, sposobach na kłótnię, przyjaźni, bibliotece szkolnej, wycieczce rowerowej, dniu dziecka, zielonej szkole i wielu, wielu innych.
Książka autorstwa Małgorzaty Białek doskonale wprowadzi dziecko w szkolny świat. Można ją czytać już sześciolatkom, żeby przygotować ich na to, co je czeka w szkole. Świetnie sprawdzi się też do czytania pierwszakom w trakcie roku szkolnego. To doskonałe narzędzie do łagodnej adaptacji w szkole. Będzie świetnym prezentem na koniec zerówki lub z okazji rozpoczęcia nauki w podstawówce. Polecamy!!!

Dzieciaki dostały książki na zakończenie przedszkola. Książki są pięknie wydane, biały papier, a opowiadania świetne. Polecam!